Κυνήγι κρυμμένου θησαυρού


Οι μαθητές της δευτέρας τάξης του 12ου δημοτικού σχολείου Καλαμάτας συμμετείχαν σε κυνήγι κρυμμένου θησαυρού που πραγματοποιήθηκε στο χώρου του σχολείου.

 

 

 

 

 

 

Οι μαθητές έπρεπε να λύσουν γρίφους, να ψάξουν στο λεξικό, να απαντήσουν γρήγορα σε ερωτήσεις προπαίδειας, να περάσουν με κλειστά μάτια από εμπόδια, ώστε τελικά να συλλέξουν όλα τα στοιχεία που θα τους οδηγούσαν στον κρυμμένο θησαυρό.

 

 

 

 

 

 

Ο θησαυρός ήταν ένα σεντούκι με σοκολατένια νομίσματα το οποίο θα έβρισκε η πιο γρήγορη ομάδα. Στην πραγματικότητα όμως όλοι ήταν κερδισμένοι  αφού μέσα σε κλίμα αγωνίας και ενθουσιασμού χάρηκαν την όλη διαδικασία.

Το αερόστατο Προάγγελος της Άνοιξης και της Αποκριάς

Την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017 στο 12ο Δημοτικό σχολείο Καλαμάτας πραγματοποιήθηκε κατασκευή πατροπαράδοτων αερόστατων από τους μαθητές όλων των τάξεων. Τα αερόστατα που κατασκευάστηκαν με παραδοσιακά υλικά διακοσμήθηκαν με αποκριάτικες ζωγραφιές και ευχές των μαθητών. Τα αερόστατα που κατασκευάστηκαν στόλισαν τον ουρανό της Καλαμάτας και πέταξαν υπό τις φωνές των μαθητών που είχαν συγκεντρωθεί γύρω από την αναμμένη φωτιά, στην πλατεία Όθωνος την Κυριακή 19 Φεβρουαρίου.

Η Ιστορία του αερόστατου:

Το αερόστατο εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα γύρω στο 1835, με την έλευση του βασιλιά Όθωνα. Η λέξη «αερόστατο» ετυμολογείται από τις λέξεις αέρας και στάμος (από το ρήμα ίστημι – ίσταμαι που σημαίνει κάνω κάτι να μείνει όρθιο).
Οι απαρχές αυτού του εθίμου, όμως , βρίσκονται στην Κίνα, όπου οι Κινέζοι έδιναν στο χαρτί τη μορφή του δράκου και το πετούσαν στον ουρανό, στα πλαίσια της δικής τους θρησκευτικής εθιμοτυπίας. Με τα ταξίδια των Ευρωπαίων στην Ανατολή, σταδιακά το έθιμο έφτασε και στην Ευρώπη. Στην Βαυαρία τα αερόστατα τα πετούσαν για να εκδηλώσουν τον σεβασμό τους και την υποταγή τους προς τον βασιλιά. Έτσι, λοιπόν ερχόμενοι οι Βαυαροί με τον Όθωνα στην Ελλάδα έφεραν και το αερόστατο. Βέβαια, οι Έλληνες αφομοίωσαν αυτή την συνήθεια των Βαυαρών και την μετέτρεψαν σε εκδήλωση χαράς και προμήνυμα της Αποκριάς και της Άνοιξης.

Σύμφωνα με τον αείμνηστο λαογράφο Δημήτριο Λουκάτο το αερόστατο (όπως και ο χαρταετός) είναι προάγγελος της Ανοίξεως και της Αποκριάς. Αυτή η χαρούμενη και φυσική ενασχόληση μικρών και μεγάλων αποτελεί έναν τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων, με τις κινήσεις του κορμιού και των χεριών προς τα πάνω, με τα μάτια και τα στόματα ανοικτά προς τον ουρανό, με την ψυχή και το πνεύμα προσηλωμένο ψηλά, ως εκείνο το δυσθεώρητο ύψος που θα φτάσει η φλόγα από την μαλαστούπα του αερόστατου, προς το άπειρο και διαστημικό χάος, ως εκεί που θέλει και έχει την δύναμη ο άνθρωπος να «κοιτάξει». Για τους Έλληνες το αερόστατο είναι ένας τρόπος να στείλουν τις ευχές τους προς το θείο, προκειμένου να εξορκίσουν το κακό και να καλοπιάσουν τη φύση για να αποδώσει τα «δώρα» της στα παιδιά της.

Το πέταγμα του αερόστατου , καθ’όλη την διάρκεια του Τριωδίου συναντάται σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας, ιδιαίτερα στα νότια. Στη Μεσσηνία είναι ένα από τα κατ’ εξοχήν έθιμα της Αποκριάς, έχοντας πάρει ακόμα και διαγωνιστική μορφή το βράδυ της Καθαράς Δευτέρας. Στο Λεωνίδιο της Αρκαδίας, ωστόσο πετούν αερόστατα το βράδυ της Αναστάσεως.
Επομένως, το αερόστατο είναι ένα έθιμο πλήρως αφομοιωμένο από τον ελληνικό λαϊκό πολιτισμό, έχοντας αποκτήσει τον δικό του ιδιαίτερο συμβολισμό για εμάς τους Έλληνες. Οι φλογίτσες τα βράδια του Τριωδίου που τρεμοπαίζουν ψηλά στον ουρανό γεμίζουν με χαρά, ελπίδα και αισιοδοξία τον καθένα από εμάς. Τέλος, η κατασκευή του αερόστατου , καθώς και η διαδικασία του πετάγματος κάνουν τον καθένα μας να νιώσει για λίγο την ανεμελιά και την ξεγνοιασιά των παιδικών χρόνων.

Καλές Απόκριες!!!

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

Σήμερα 9/2/17, οι τάξεις Α?, Β1? και Β2? του σχολείου μας επισκέφθηκαν το χώρο του Πανεπιστημίου Καλαμάτας. Ο υπεύθυνος του Πανεπιστημίου, μας υποδέχθηκε εγκαρδίως και εξήγησε στους μικρούς μας μαθητές με απλά λόγια τι είναι το Πανεπιστήμιο και πώς λειτουργεί.
Αρχικά, οι μαθητές είδαν τη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου, παρατήρησαν τα βιβλία και ο υπεύθυνος τους εξήγησε πώς μπορεί κάποιος να δανειστεί ένα βιβλίο. Ακόμα τους πληροφόρησε για το πλήθος και το θεματικό εύρος των βιβλίων. Ο υπεύθυνος της βιβλιοθήκης, είχε όλη την καλή διάθεση να απαντήσει στις απορίες των μικρών μαθητών. Αφού φύγαμε από την βιβλιοθήκη, ξεναγηθήκαμε στους χώρους των διδακτηρίων και επισημάναμε ομοιότητες και διαφορές με τις αίθουσες του δημοτικού.
Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν τα έδρανα, τους προβολείς και όλα τα υλικά που υπάρχουν σε μια αίθουσα διδασκαλίας του Πανεπιστημίου. Μετά από εκεί, επισκεφθήκαμε την αίθουσα εκδηλώσεων και οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με τον πρόεδρο της σχολής της Φιλολογίας και να του εκφράσουν τις απορίες τους σχετικά με τη λειτουργία του Πανεπιστημίου.
Τέλος, ξεναγηθήκαμε στο χώρο του μικρού μουσείου που έχουν δημιουργήσει οι φοιτητές. Εκεί οι μαθητές μας είδαν την εξέλιξη των γλυπτών μέσα στους αιώνες, παπύρους και διάφορα οικιακά σκεύη. Επίσης, είχαν την ευκαιρία να συγκρίνουν τα σημερινά γράμματα με αυτά των αρχαίων Ελλήνων.
Οι μαθητές χάρηκαν από την διδακτική επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο και εκδήλωσαν την επιθυμία να το επισκεφθούν ξανά.

SAM_1866

SAM_1879

SAM_1878

SAM_1876

SAM_1880

SAM_1875

SAM_1872

SAM_1873